dinsdag 27 april 2010

Dag 19 Fromista - Carrion De Los Condes

Het was een wonderlijke dag.

Vanmorgen werden we wakker rond zes uur door onze stapelbedburen. Ze hadden ieder een lamp op hun hoofd om goed te kunnen zien waar ze hun talloze zalfjes moesten smeren. Dan moest ik plots denken aan wat de Schotse David altijd zegt... ease en confidence. Rustig vertrouwen hebben dus. Voor de tocht was ik ook bezig met mijn reisapotheek en mogelijke medicatie. Onzekerheid over hoe je lichaam gaat reageren op deze inspanning. Maar de laatste dagen vooral, krijg ik meer en meer vertrouwen. Ik voel me goed en heb geen kwetsuren of pijntjes. Dus luister ik naar David en blijf rustig vertrouwen hebben in de kracht van mijn lichaam en geest.

Toen we onze eerste stop namen, en op ons gemak in de rustige bar van een dorpje zaten, kwam er een man binnen met een camera op zijn rugzak. We hadden er al van gehoord. De ploeg van Man bijt hond loopt ook de camino en zoekt naar verhalen van pelgrims die op weg zijn naar Santiago. We hadden een leuk gesprek met Arnout. Over de camino en de bijzonderheid dat ik nu samen op weg ben met twee Nederlandse dames. We vinden dit ook geen toevalligheid en het lijkt wel voorbestemd. Ik kom geen mensen tegen die ook Nederlands spreken, en mijn weg zou zonder hen een pak eenzamer geweest zijn. De dagen zullen uitwijzen of we Arnout nog tegen komen. Want dat weet je op de camino nooit. Het kan zijn dat je mensen nooit meer tegenkomt omdat hun ritme heel anders is dan het jouwe.

Na die fijne ontmoeting met iemand uit mijn eigen land, ging ik gezwind op weg. Juist op dat moment komen we voor het eerst een bord tegen met... Santiago 493 km. En voor ons, stappers, is de weg korter dus... What a feeling...

We hebben ook nog een ontmoeting met Pepe die langs de kant snoepjes voor pelgrims uitdeelt. Hij had een boekje waar je je naam en land van herkomst kon inzetten. Hij pakt mij stevig vast om te poseren voor een foto. Hij wuift ons na... Buen Camino.

In het Lyceum van het dorpje hebben de Zuster van barmhartigheid een onderkomen voor pelgrims. In de grote inkom, wat erg lijkt op het Heilig Graf waar ik naar school ging, doet een klein nonneke de grote deur open. We slapen in de voormalige klassen van de school. Kraaknet en met de zegen van de Zusters, die veel respect hebben voor de pelgrims, erbij.

Nu zijn onze benen nog vrij fris en gaan we even het dorpje in. Daarna gaan we weer vroeg de nacht in om morgen weer verder te gaan. Ik heb het gevoel dat ik hier in een veilige omgeving heel goed zal kunnen slapen...

5 opmerkingen:

Terry zei

Hoi Katrien
Petje af voor deze prestatie.
We stappen in gedachten met je mee. Bij ons alles OK. We genoten met z'n allen van een leuk kamp.
Groetjes en tot schrijfs.
Terry

chrisje zei

hé katrien !!!
bij de nonnetjes, dat gaat gerust slapen wes daar maar zeker van ha ha ha .
je doet dat geweldig!!!
dikke pluim alvast voor jou.
ik ben blij dat ik zo iemand dapper mag kennen .
slaap zacht x

Anoniem zei

Liebe Katrien,
lieve groetjes ook van moeke, zij denkt elke dag aan jou en de kaars aan de grot is nu opgebrand, maar moeke maakt nog nieuwe kaarsen voor jou aan. Zaterdag fiets ik met Marie (vriendin) naar Turnhout met 3 overnachtingen. Ik druk jou dagboek uit en geef het aan moeke om te lezen. Ik wens je nog alle moed van de wereld en ben in gedachte veel bij jou. Betty

Peggy zei

Hoi Katrien,

Geweldig, hoe je dat doet!
Je dagelijkse blog bezorgt me kippevel, je kan het zo mooi verwoorden!
Ik wens je nog veel zonnige, pijnloze dagen, geniet ervan!

Peggy (collega van Jef)

Anoniem zei

Nonkel Rick en Lisette
Bewondering voor wat je doet, en daarom denk ik dat je het onderstaande goed zal begrijpen en toe(zal)pas(t)sen
DE PARADOX VAN ONZE TIJD

Vandaag hebben we grote huizen,
maar wel kleine families.
Meer vertrouwen maar minder tijd.
We hebben meer mogelijkheden,
maar minder het het juist gevoel.
Meer kennis, maar maar minder rechtvaardigheid.
We hebben meer experts? maar meer problemen.
Meer medicijnen? maar minder goede gezondheid.
We zijn te roekeloos
Lachen te weinig
Rijden te snel
Zijn te snel geraakt
(Blijven te lang op)
Lezen te weinig
Kijken te veel tv
En te weinig attent
We hebben onze bezittingen vermenigvuldigd,
maar hebben onze waarden verminderd.
We praten te veel, beminnen te weinig en liegen te veel.
We hebben geleerd hoe het leven ontstaat,
maar niet om te leven.
We hebben jaren aan ons leven toegevoegd,
maar geen leven aan onze jaren.
We hebben grotere huizen, maar een kleiner humeur
Wijde banen, maar een nauwer gezichtsveld.
We geven meer uit, maar hebben minder.
We kopen meer, maar genieten er niet van.
we gaan naar de maan heen en terug,
maar steken de straat niet over naar onze buur.
We hebben de ruimte veroverd, maar niet onze innerlijke leegte......
We hebben atoom gesplitst,
maar niet onze vooroordelen
We schrijven meer, lezen minder, plannen meer, presteren minder.
We hebben geleerd ons te haasten, maar niet om te wachten.
We hebben een hoger inkomen, maar een lager moraal.
We bouwen computers voor meer informatie,
maar hebben minder communicatie.
We verlangen meer kwantiteit, maar minder kwaliteit.
Dit zijn de tijden van fast good en trage vertering.
Grote normen en kleine karakters.
Meer vrije tijd maar minder plezier.
Twee inkomens - maar meer scheidingen.
Mooier huizen - maar meer gebroken gezinnen.
Daarom stel ik je voor, dat je vanaf vandaag,
niets aan de kant houdt voor speciale gelegenheden,
omdat elke dag van je leven even speciaal is.
Zoek naar kennis, lees meer, kijk rustig om je heen zonder te denken aan je noden.
Spendeer meer tijd met je familie en vrienden, al je favoriete kost en bezoek de plaatsen die je maar wil.
Leven is een moment van genieten en niet van overleven.
Drink uit het fijnste kristallen glas.
Spaar je fijnste parfum of aftershave niet, maar gebruik het iedere dag.
Verwijder zinnen als ''een dees dagen", en "nu niet" uit je vocabulaire.
Schrijf de brief die je wilde schrijven "een dees dagen"
Vertel je familie en vrienden hoeveel je van hen houdt.
Stel niks uit, geniet en lach in je leven.
Elke dag, elk uur en elk moment is speciaal.
Want voor je het weet, is 't misschien je laatste.
Indien je het "te druk" hebt om dit te lezen te begrijpen, en of toe te passen.
Op iedereen die je lief heeft of graag ziet.
...En zeg je tegen je zelf :
och, ik doe het wel
" een dees dagen"
Geloof me
"een dees dagen"
Ben je er misschien niet meer om het toe te passen
Dit zijn gedachten , die men direct toe kan passen.
groeten
Rick & Lisette

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;