maandag 26 april 2010

Dag 18 Castrojeriz - Fromista

Vandaag, precies 24 jaar geleden, werd ik voor het eerst moeder. En nu zoveel jaren later, loop ik hier mijn levensweg te wandelen. Mijn grote zoon is druk met zijn leven maar van hieruit stuur ik hem een dikke dikke knuffel. Gelukkige verjaardag, lieve Bram.

Deze ochtend vertrokken we met een appelsien als ontbijt. Het dorpje leek wel uitgestorven dus ook geen koffie ergens in een bar. We klommen eerst een paar kilometers en daarna werd het vlak. Rond de negen kilometer staat daar dan plots een boer die koffie en bananen verkoopt. Donativo, antwoordt hij, als ik hem vraag hoeveel. Met plezier gooi ik 1.5 euro in zijn mandje.

In Itero De La Vega stopten we en aten een broodje. De oude man sneed het beleg vers af van een grote ham. Ze hadden een lief hondje dat gezellig rondscharrelde. Er zijn hier geen gewone honden. Het is altijd een rommeltje van verschillende rassen bij elkaar. Ze veroveren altijd weer mijn hart.

De gedachte van vandaag was er een over verlangen. Verlangen naar thuis en diegene die ik graag zie. Tijdens de lange, stille kilometers noem ik iedereen soms op. Als een soort van mantra. Heerlijk om te weten dat ik zoveel fijne mensen ken.

Langs het Canal de Castilla kwamen we Fromista binnen. Het leek wel op de vaart bij ons. Vogels maakten langs de kant om ter meest lawaai.

Er is ook een andere stroom van mensen op gang. Pelgrims die vertrokken in Burgos zijn er bij gekomen en andere gingen terug naar huis en doen misschien een ander jaar de rest van de weg. Wij gaan verder. Morgen een vrij makkelijke dag en de dagen daarop weer iets pittiger, zoals mijn Nederlandse vriendinnen zeggen. De nieuwe herberg is hier helemaal in orde. Ideaal om de batterijen weer op te laden tegen morgenvroeg...

4 opmerkingen:

Tricky zei

jeetje, alleen met een appelsien in je maag 9 km stappen, je moet het maar kunnen hoor!

en wat superlief van Lars om daar aan die poort een briefje voor je achter te laten...
dat heb je wel nodig op zo'n tocht denk ik hé...

hier geen 320 en meer km in de benen, maar wel in mijn gedachten (aan jou!)

chapeau hoor!
ik wens je rustige, gezellige slaapplaatsen toe waar de sfeer optimaal is...

chrisje zei

hé meid
proficiat met je flinke zoon he .
zullen er hier op klinken ha ha .
slaap zacht en morgen fris weer op grtj x

Lieven zei

Voorlopig nog geen wilde verhalen van wilde honden dus.
Ook dat valt mee dan.

Marleen zei

Hé Katrien

Door m'n polsbreuk kan ik nu elke dag jou tocht volgen. Ik reis in gedachte met je mee, en voel doorheen jou verhaal de emoties van de tocht. Prachtig en fantastisch. Een dikke pluim.
dankzij jou schatje kan ik nu een berichtje zenden. Ik probeerde reeds een berichtje achter te laten, maar dit lukte niet. En zoals je ziet: de reddende engel heeft het geklaard.
Lars en Jef zagen er goed uit op het doopfeest van ons Maud. En natuurlijk hebben wij met z'n allen een stukje in gedachte met je mee gestapt. Toi toi toi, en tot lezen.

groetjes Marleen