vrijdag 23 april 2010

Dag 15 San Juan De Ortega - Burgos

Onder het geluid van een pratende koekoek gingen we vanmorgen op weg. Ieder met haar eigen gedachten de eerste kilometers. Ik dacht na over het begrip pelgrim zijn. Wat is een pelgrim en vooral hoe voel ik mezelf als pelgrim.

Voor mij was het een test. Ik wilde voelen hoe ver ik alles kon loslaten. Mijn dagelijks ritme volledig overboord gooien en helemaal ergens anders, weg van het alledaagse, voor mezelf gaan. Elke morgen ben ik weer blij te kunnen stappen. Op het einde van de dag na het douchen en wassen van je plunje is er weer tijd om te rusten. Dit natuurlijke ritme van vroeg opstaan, stappen en daarna rusten, bevalt me zeer goed.

Maar deze gedachte terzijde. We zijn natuurlijk vandaag in Burgos aangekomen. Vroeger dan gepland. Gisteren hoorden we dat de meeste pelgrims het industrieterrein aan de rand van Burgos, ongeveer 10km, met de bus doen. We hakten de knoop door en sprongen op de bus die net voorbij kwam.

Het was een warm welkom in de stad. Onder een boog van platanen gingen we op zoek naar een herberg. De stad Burgos voorziet haar pelgrims van alles wat ze nodig hebben. Goeie bedden, wasmachines en ruimte om te rusten en te schrijven.

We bezochten de kathedraal in onze stapkleren. Vrouwen met mooie schoentjes en rokjes zag ik voorbij wandelen. Gelukkig had ik vandaag mijn oorbellen in. Tenminste iets van vrouwelijkheid. Margreet deed haar zondags wandelblousje aan en Hetty trok een lijntje onder haar ogen.

Maar morgen gaan we weer op weg. De eenzame meseta in. Hier wordt het geduld en doorzettingsvermogen van de wandelaar op de proef gesteld. Dat lezen we tenminste overal. Maar ik ben er niet zo bang van. Mijn volgende doel is aankomen in Leon. Ergens volgend weekend...

7 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo katrien, de meseta is voor mij heel mooi. die eindelose verte. Hier is het mooi weer en ik heb vandaag in een boek gelezen over de camino, en ik was vandaag echt niet in Ochtrup, maar veel bij jou. Lieve groetjes en misschien tot morgen. Betty

Elly S zei

Op naar het volgende doel dan maar. Ik wens je het nodige doorzettingsvermogen!

Hasta...

Lieven zei

Herman Vuijsje brengt in zijn boek "Pelgrim zonder god" een echte ode aan Burgos. geniet van het korte verblijf.

groetjes,
Lieven

Anoniem zei

Lieve Katrien,
Het is telkens uitkijken naar jouw verhaal én je mooie belevingen!
Het gaat vlot en het lukt je heel goed...je bent een echte pelegrina!
Ik volg je graag op je weg en voel me verbonden...geniet van jouw onderweg zijn met zoveel onverwachte schoonheid én jouw intens leven!
Heel veel lieve harteliefs,Rie x

chrisje zei

he maatje op naar leon !!!
zijn bij jef langs geweest.
alles was er in orde .
wat leuk die verassing van lars aan de brug.
geweldig!!!!!!!
grtj tot de volgende x x

Goofball zei

amai zit je dan een dag voor op je schema? wou je niet in Burgos in 't weekend aankomen.
Toch tof dat het zo vlot gaat.

Anoniem zei

Goed bezig !! Doe zo voort tot in Leon en geniet vooral van de exclusiviteit waar je je nu in bevindt!

groetjes Inara Ilyas Soade Karim